Barnes v. Furman

14‐581  Barnes v. Furman, et al.              UNITED STATES COURT OF APPEALS  FOR THE SECOND CIRCUIT    SUMMARY ORDER                      RULINGS BY SUMMARY ORDER DO NOT HAVE PRECEDENTIAL EFFECT.  CITATION TO A SUMMARY  ORDER FILED ON OR AFTER JANUARY 1, 2007, IS PERMITTED AND IS GOVERNED BY FEDERAL RULE  OF APPELLATE PROCEDURE 32.1 AND THIS COURTʹS LOCAL RULE 32.1.1.  WHEN CITING A  SUMMARY ORDER IN A DOCUMENT FILED WITH THIS COURT, A PARTY MUST CITE EITHER THE  FEDERAL APPENDIX OR AN ELECTRONIC DATABASE (WITH THE NOTATION ʺSUMMARY ORDERʺ).  A  PARTY CITING A SUMMARY ORDER MUST SERVE A COPY OF IT ON ANY PARTY NOT REPRESENTED  BY COUNSEL.    At a stated term of the United States Court of Appeals for the Second  Circuit, held at the Thurgood Marshall United States Courthouse, 40 Foley Square, in  the City of New York, on the 22nd day of October, two thousand fifteen.    PRESENT:  ROBERT D. SACK,  DENNY CHIN,  CHRISTOPHER F. DRONEY,            Circuit Judges.    ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐x    ARRELLO BARNES,            Plaintiff‐Appellant,                                  v.            14‐581                        FURMAN, FEDELE, KERBEIN, ROBERT MURPHY,  CORRECTION OFFICER, HOWARD MATASAR, T.  STANLEY, P. CORCORAN, CHAPPIUS, JR., M.  McGINNIS, A. BARLETT, NAPOLI, JOHN NUTTAIL,  EVERETTE, LITWILDER, BRIAN FISHER, THOMAS  EAGEN,                   Defendants‐Appellees.    ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐x      FOR PLAINTIFF‐APPELLANT:  Arrello Barnes, pro se, Attica, New York.    FOR DEFENDANTS‐APPELLEES:  Denise A. Hartman, Martin A. Hotvet,  Assistant Solicitors General, for Barbara D.  Underwood, Solicitor General, and Eric T.  Schneiderman, Attorney General of the State of  New York, Albany, New York.        Appeal from the United States District Court for the Western District of  New York (Larimer, J.).  UPON DUE CONSIDERATION, IT IS HEREBY ORDERED,  ADJUDGED, AND DECREED that the judgment of the district court is AFFIRMED in  part and VACATED in part, and the case is REMANDED.       Plaintiff‐appellant Arrello Barnes, proceeding pro se, appeals from the  judgment of the district court entered February 12, 2014 in favor of various prison  officials in the New York State Department of Correctional Services (ʺDOCSʺ)  dismissing his complaint alleging claims under 42 U.S.C. § 1983 and the Religious Land  Use and Institutionalized Persons Act, 42 U.S.C. § 2000cc et seq. (ʺRLUIPAʺ).  Barnes  alleges that prison officials: 1) denied him kosher meals for a three or four‐month  period in 2004 because he then identified as ʺHebrew Israelite,ʺ not ʺJewishʺ; and 2)  confiscated his religious head covering ‐‐ a Tsalot‐Kob1 ‐‐ in 2007 because he then  identified as ʺJewish,ʺ not ʺRastafarian.ʺ  Barnes also seeks injunctive and declaratory  relief to permit the wearing of Tsalot‐Kobs by Hebrew Israelite and Jewish inmates.                                                         1 A Tsalot‐Kob is ʺa hemispheric head cap that can be made of cloth, knitted or  crochetedʺ and ʺmeasures approximately 12ʺ long at its longest point in order to cover all  [dread]locks.ʺ  Appelleesʹ Add. at 6.   ‐ 2 ‐    By decision and order also filed February 12, 2014, the district court  granted defendantsʹ motion for summary judgment and denied Barnesʹs cross‐motion  for summary judgment.  The district court held that Barnesʹs kosher meals claim failed  as a matter of law and that defendants were entitled to qualified immunity for  confiscating Barnesʹs religious head covering.  We assume the partiesʹ familiarity with  the underlying facts, the procedural history, and the issues on appeal.  We review de novo the district courtʹs grant of summary judgment, with  the view that ʺ[s]ummary judgment is appropriate only if the moving party shows that  there are no genuine issues of material fact and that the moving party is entitled to  judgment as a matter of law.ʺ  Miller v. Wolpoff & Abramson, L.L.P., 321 F.3d 292, 300 (2d  Cir. 2003).  On summary judgment, the court must consider ʺnot whether . . . the  evidence unmistakably favors one side or the other but whether a fair‐minded jury  could return a verdict for the plaintiff on the evidence presented.ʺ  Anderson v. Liberty  Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 252 (1986).  We also review de novo the district courtʹs ruling that defendants are  entitled to qualified immunity.  See Lynch v. City of New York, 737 F.3d 150, 156 (2d Cir.  2013).  Qualified immunity shields a government official from liability for civil damages  ʺif his conduct did not violate plaintiffʹs clearly established rights or if it would have  been objectively reasonable for the official to believe that his conduct did not violate  plaintiffʹs rights.ʺ  Mandell v. Cty. of Suffolk, 316 F.3d 368, 385 (2d Cir. 2003).  The Court  ʺmust look to both the clarity of the law establishing the right allegedly violated as well  ‐ 3 ‐    as whether a reasonable person, acting under the circumstances the[n] confronting a  defendant, would have understood that his actions were unlawful.ʺ  Ford v. McGinnis,  352 F.3d 582, 596‐97 (2d Cir. 2003) (internal quotation marks omitted).   A. Denial of Kosher Meals  The district court held that defendantsʹ requirement that Barnes identify  as Jewish to receive kosher meals did not substantially burden his religious exercise.   But this was not Barnesʹs claim.  Instead, Barnes sought relief with respect to an earlier  period of time, the three or four months from April 2004, when he was transferred to  Southport Correctional Facility, to early July 2004, when he began receiving kosher  meals while still registered as a Hebrew Israelite.  His complaint is not that he was later  required to register as Jewish, but that he was denied kosher meals for three or four  months until the Central Office Review Committee approved his request that inmates  identifying as Hebrew Israelite should receive kosher meals.  The district court did not  consider this claim.  Prisoners have a right to a diet consistent with their religious beliefs.  Ford,  352 F.3d at 597; McEachin v. McGuinnis, 357 F.3d 197, 203‐4 (2d Cir. 2004).  Here, Barnes  alleges that he was denied kosher meals for three or four months, a time period that is  not ʺso trivial that [it is] most properly ignored.ʺ  McEachin, 357 F.3d at 203 n.6.  Defendants do not address whether the facts alleged demonstrate the  violation of Barnesʹs constitutional rights, instead urging us to proceed to the second  step of the qualified immunity analysis and arguing that their actions were objectively  ‐ 4 ‐    reasonable.  See Pearson v. Callahan, 555 U.S. 223, 236 (2009) (ʺThe judges of the district  courts and the courts of appeals should be permitted to exercise their sound discretion  in deciding which of the two prongs of the qualified immunity analysis should be  addressed first in light of the circumstances in the particular case at hand.ʺ).  We elect to  do so and we agree that, on the record before us, defendants were entitled to qualified  immunity as a matter of law because it was objectively reasonable for them to believe,  at the time, that their denial of kosher meals to an inmate who self‐identified as a  Hebrew Israelite did not violate the inmateʹs rights.   In April 2004, when Barnes arrived at Southport, the Orientation Manual  provided that kosher meals were ʺavailable to Jewish inmates.ʺ  Because Barnes was  registered as Hebrew Israelite and not Jewish, he was not given kosher meals.  Barnes  wrote letters and filed a grievance requesting kosher meals, and on June 23, 2004, the  Central Office Review Committee granted the grievance, concluding that it was  ʺappropriateʺ for inmates self‐identifying as Hebrew Israelites to be given Kosher  meals.  Barnes began receiving kosher meals shortly thereafter.    Hence, while Barnes was first denied kosher meals in accordance with  Southport policy because he had not registered as Jewish, the decision was reversed by  central DOCS authorities after Barnes complained.  While it was clearly established in  2004 that inmates had the right to a diet consistent with their religious beliefs, see Kahane  v. Carlson, 527 F.2d 492, 495‐96 (2d Cir. 1975) (holding orthodox Jewish inmate was  entitled to kosher meals); Bass v. Coughlin, 976 F.2d 98, 99 (2d Cir. 1992) (per curiam), it  ‐ 5 ‐    was not unreasonable for Southport officials to deny Barnes kosher meals because he  was registered as Hebrew Israelite in accordance with the prison policy limiting kosher  meals to Jewish inmates.  Nor was it unreasonable for the prison officials to rely on  Barnesʹs registered religious designation in making its initial kosher meal  determination.2  See Jackson‐Bey v. Hanslmaier, 115 F.3d 1091, 1096 (2d Cir. 1997) (holding  that DOCS may place reasonable limitations on an inmateʹs right to the free exercise of  religion, including a requirement that the inmate register his religious affiliation).  Once  the Central Office determined that the policy should be changed, the Southport officials  granted Barnes kosher meals.  Therefore, even assuming Barnesʹs rights were being  violated in 2004, under the circumstances defendants did not act unreasonably.  B. Confiscation of Religious Head Covering  To prevail on a First Amendment claim, a plaintiff must show that he has  a sincerely held religious belief, that it was substantially burdened, and that defendantsʹ  conduct was not reasonably related to some legitimate penological interest.  See Holland  v. Goord, 758 F.3d 215, 220‐23 (2d Cir. 2014); Ford, 352 F.3d at 588‐94.3  Defendants may  assert a defense of qualified immunity to such a claim, but they must show that their  conduct ʺdoes not violate clearly established statutory or constitutional rights of which                                                      2 We note that, at various times, Barnes was registered as Muslim, Hebrew  Israelite, Jewish, Rastafarian, Protestant, and Nation of Islam.      3   We have not decided whether the substantial burden test remains viable in our  Circuit following Employment Division v. Smith, 494 U.S. 872 (1990), but we need not decide the  issue here because defendants have not contested that Barnes satisfies this element, see Holland,  758 F.3d at 221.  ‐ 6 ‐    a reasonable person would have known.ʺ  Zahrey v. Coffey, 221 F.3d 342, 347 (2d Cir.  2000) (quoting Harlow v. Fitzgerald, 457 U.S. 800, 818 (1982)).    Defendants confiscated Barnesʹs head covering because he was registered  as ʺJewishʺ and DOCS officials had determined that the appropriate head covering for  Jews was a yarmulke, based on advice from their ʺreligious advisors, the New York  State Board of Rabbis.ʺ  Appelleesʹ Br. at 12‐13.  Barnes contended that a Tsalot‐Kob was  more appropriate than a yarmulke because it fit over his extensive dreadlocks.  At the  time, Tsalot‐Kobs were ʺonly authorized for members of the Rastafarian faith.ʺ   Appelleesʹ Add. at 6.  Among the five permitted religious head coverings, the Tsalot‐ Kob was the only religious headwear limited to just one religious faith.  Id.  All others ‐‐  yarmulkes, kufis, fezzes, and khimars ‐‐ were permitted to be worn by any inmate,  regardless of religious registration, so long as they were being worn for religious  purposes.  Id.  DOCS has since changed its policy to remove the limitation that Tsalot‐ Kobs be worn by Rastafarians only.  Id. at 11 (ʺIn an effort to ensure compliance with  RLUIPA, inmates will no longer be required to pick faith specific items for individual  worship only.ʺ).    Defendants do not dispute that the confiscation of Barnesʹs Tsalot‐Kob  religious head covering was unlawful and instead argue that they are entitled to  qualified immunity because there is no clearly established law permitting inmates to  wear ʺhead coverings of their choice.ʺ  Appelleesʹ Br. at 31, 37.  To determine whether a  right was clearly established, we consider ʺwhether the right in question was defined  ‐ 7 ‐    with reasonable specificity,ʺ ʺwhether the decisional law of the Supreme Court and the  applicable circuit court support the existence of the right in question,ʺ and ʺwhether  under preexisting law a reasonable defendant official would have understood that his  or her acts were unlawful.ʺ  Dean v. Blumenthal, 577 F.3d 60, 68 (2d Cir. 2009) (per  curiam) (internal quotation marks omitted).    The district court erred in holding that defendants are entitled to qualified  immunity as a matter of law.  Although we have never held that prison officials are  obligated to provide an inmate with ʺhead coverings of their choice,ʺ it has nonetheless  been well established that prisoners ʺretain some measure of the constitutional  protections afforded by the First Amendmentʹs Free Exercise Clause.ʺ  Ford, 352 F.3d at  588 (citing Pell v. Procunier, 417 U.S. 817, 822 (1974)).  Prisonersʹ free exercise claims are  necessarily balanced against the interests of prison officials administering the prison  system.  Id.  In light of that concern, it has been clearly established that burdens on  prisonersʹ free exercise rights must be justified by a legitimate penological interest.   See  id. at 594‐95; Salahuddin v. Goord, 467 F.3d 263, 275‐76 (2d Cir. 2006) (denying qualified  immunity for prison officials not separating Sunni and Shiʹite Ramadan services  because ʺit was clearly established at the time of the alleged violations that prison  officials may not substantially burden inmatesʹ rights to religious exercise without some  justificationʺ).    It was also clearly established before 2007 that prison officials could not  rely solely on the opinions of the New York Board of Rabbis in assessing the sincerity of  ‐ 8 ‐    Barnesʹs religious belief.  See Ford, 352 F.3d at 590, 597‐98; Jackson v. Mann, 196 F.3d 316,  320‐21 (2d Cir. 1999) (holding that prison official could not deny inmate kosher meals  based on rabbiʹs determination that inmate was not Jewish under Judaic law); Jolly v.  Coughlin, 76 F.3d 468, 476 (2d Cir. 1996) (concluding that prison officials cannot impinge  on sincere religious belief simply by showing that ʺas an objective matter, the plaintiffʹs  belief is not accurate or logicalʺ).  Therefore, it was well established by 2007 that the test  for whether a prisoner’s beliefs are entitled to free exercise protection turns on whether  they are ʺsincerely held,ʺ not the ecclesiastical question of the propriety of Jews wearing  head coverings other than yarmulkes.   Taken together, our earlier decisions have clearly established that prison  officials may not prohibit a sincere religious practice without some legitimate  penological interest.  The only legitimate penological objectives defendants point to are  related to the requirement that inmates register their religious affiliation with prison  officials and the Department of Corrections, and that prison officials rely to some extent  on that designation.  Defendants do not, however, provide any legitimate penological  reasons behind prison officialsʹ and chaplainsʹ former adherence to a policy that limited  Jewish inmatesʹ head coverings to yarmulkes only.  Nor do the defendants offer a  legitimate penological reason for deferring to the New York State Board of Rabbis  where the sincerity of Barnesʹs belief was apparently uncontested.  As the district court  noted, ʺʹthere is no legitimate reason for DOCS to afford members of only one religious  denomination the opportunity to adhere to a sincerely held religious beliefʹ relative to  ‐ 9 ‐    grooming or headwear.ʺ  Barnes v. Fedele, No. 07‐CV‐6197 (W.D.N.Y. Feb. 12, 2014)  (quoting Amaker v. Goord, No. 06‐CV‐490A(SR), 2010 WL 2595286, at *12 (W.D.N.Y. Mar.  25, 2010)).    Even so, there remains the question of whether ʺʹreasonable persons in  [defendantsʹ] position would not have understood that their conduct was within the  scope of the established prohibition.ʹʺ  LaBounty v. Coughlin, 137 F.3d 68, 73 (2d Cir.  1998) (quoting In re State Police Litig., 88 F.3d 111, 123 (2d Cir. 1996)).  For qualified  immunity to apply on this basis, defendants must demonstrate that ʺno rational jury  could fail to concludeʺ that it was reasonable for them to believe that their conduct did  not violate the prisonerʹs constitutional rights.  Id. at 74.  When officials follow an  established prison policy, as defendants did here, their entitlement to qualified  immunity depends on ʺwhether a reasonable officer might have believed that the  challenged order was lawful in light of legitimate penological interests supportingʺ the  directive.  Holland, 758 F.3d at 223; Salahuddin, 467 F.3d at 276 (ʺ[O]nce a prisoner shows  that a prison regulation impinges on a protected right, prison officials must show that  the disputed official conduct was motivated by a legitimate penological interest.ʺ).   While the individual corrections officers who confiscated Barnesʹs Tsalot‐Kob may very  well have been acting reasonably when following DOCS policy, a different analysis may  apply to those responsible for the policy.  On this record, it is not apparent whether  there was a legitimate penological reason to limit only Tsalot‐Kobs to inmates registered  as Rastafarian.    ‐ 10 ‐    Therefore, we cannot say as a matter of law that it was objectively  reasonable for those defendants to believe that denying a Tsalot‐Kob to an inmate  registered as Jewish was constitutional.  Moreover, because defendants have not  identified any penological interests supporting the policy, we cannot assess the  reasonableness of their actions.  See Salahuddin, 467 F.3d at 276 (holding that where  prison officials did not ʺpoint[] to anything in the record to show that they relied on  legitimate penological justifications,ʺ court could not ʺmanufacture facts out of thin  airʺ).  Accordingly, we remand to the district court for further proceedings and  development of the record.    3.   Injunctive and Declaratory Relief  We affirm the district courtʹs holding that Barnesʹs requests for injunctive  and declaratory relief are moot.  While an inmateʹs transfer ʺgenerally moots claims for  declaratory and injunctive relief against officials of that facility,ʺ but not claims against  higher‐ranking officials, Salahuddin, 467 F.3d at 272, Barnesʹs claims are nonetheless  moot because he has since changed his religious designation to Protestant and no longer  has dreadlocks.    We have considered all of Barnesʹs remaining arguments and find them to  be without merit.  Accordingly, we AFFIRM in part, VACATE in part, and REMAND  for proceedings consistent with this decision.            FOR THE COURT:          Catherine OʹHagan Wolfe, Clerk  ‐ 11 ‐